8 gyógyszer, amely súlygyarapodást okoz
EgészségnevelésA nem kívánt súlygyarapodás gyakran riasztó, de ha egy szükséges gyógyszer okozza ezeket a plusz kilókat, az zavaró és frusztráló lehet. Több tucat gyógyszer, köztük antidepresszánsok, antihisztaminok, hangulatstabilizátorok, béta-blokkolók és cukorbetegség elleni gyógyszerek súlygyarapodást okozhat. Ez számos okból következik be, beleértve az étvágy megnövekedését, az inzulinrezisztencia növekedését és az anyagcsere lelassulását. A súlygyarapodást okozó gyógyszerek ismerete - és annak módja - jó úton halad a káros hatások ellensúlyozása érdekében.
Hogyan okozhatják a gyógyszerek a súlygyarapodást?
A legtöbb súlygyarapodást okozó gyógyszer orexigén hatású, vagyis stimulálja az étvágyat és növeli az élelmiszer-fogyasztást. Azonban azoknál a betegeknél, akik étvágytalanságot szenvednek különböző orvosi okokból vagy időskorból, ez a hatás előnyös lehet az étvágy növekedés és a súlygyarapodás elősegítéséreKaren Cooper, DO, a Clevelandi Klinika .
Más gyógyszerek, például a szteroidok, megváltoztatják az anyagcserét és az étvágyat, míg a cukorbetegség elleni gyógyszerek befolyásolják az inzulinrezisztenciát. Antidepresszánsok , antipszichotikumok és más, a mentális egészségre használt gyógyszerek a gyógyszeres kezeléstől függően különböző módon vezethetnek testsúlyváltozáshoz.
Milyen gyógyszerek okoznak súlygyarapodást?
A súlygyarapodást okozó gyógyszerek ezen felsorolása segíthet meghatározni, hogy a súly növekedése összefüggésben van-e a gyógyszeres kezeléssel:
- Cukorbetegség elleni gyógyszerek mint az inzulin és a szulfonilureák ( Glynase , Amaryl , Glükotrol stb.)
- Antidepresszánsok, beleértve az általánosan felírt szelektív szerotonin újrafelvétel-gátlókat (SSRI-ket), mint pl Prozac , Zoloft , és Paxil
- Epilepszia elleni gyógyszerek mint például Neurontin , Depakene , és Tegretol
- Antihisztaminok mint például Allegra és Zyrtec
- Vérnyomáscsökkentők és béta-blokkolók, mint pl Inderal és Lopressor
- Antipszichotikumok mint például Zyprexa , Risperdal , és Latuda
- Kortikoszteroidok mint például Decadron , Prednizon , és Cortef
- Hangulatstabilizátorok mint például Lithobid
Hogyan lehet megállapítani, hogy egy gyógyszer okoz-e súlygyarapodást?
Joshua Septimus, MD, a klinikai orvostudomány docense Houstoni Metodista Kórház háromlépcsős eljárással állapítja meg, hogy egy gyógyszer okozza-e a nem kívánt súlygyarapodást:
- Először nézze meg a súlygyarapodás időzítését. Ha a súlygyarapodás röviddel az új gyógyszer kezdete után következett be, ez erős mutató.
- Ügyeljen arra is, hogy az új gyógyszer megkezdése óta ne változtatta meg életmódját vagy étkezési szokásait. Az ételek és a testmozgás naplójának vezetése segíthet észrevenni a különbségeket.
- Győződjön meg arról, hogy nincs egyéb olyan tünete, amely súlygyarapodást válthat ki. (Ebben segítséget nyújthat egy fizikai vizsga.) A súlygyarapodás gyakran olyan helyzet, amelyben holisztikusnak kell lennie, ezért nézze meg a történelmét és a társadalmi dinamikáját vagy szokásait.
Hogyan lehet ellensúlyozni a gyógyszeres súlygyarapodást
Ha egy gyógyszer nem kívánt súlygyarapodást okoz, kérdezze meg orvosát, hogy vannak-e alternatívák az egészségi állapot kezelésére vagy gyógyszer, amely ellensúlyozhatja a súlygyarapodás. Legyen felkészült: A súlygyarapodást kiváltó leggyakoribb gyógyszerek közül néhányat életmentő célokra használnak, ami megnehezítheti az alternatívák alkalmazását.
Ha olyan gyógyszert szed, amely általában súlygyarapodáshoz vezet, fontos, hogy a rendszeres testmozgásra koncentráljon-és beleértve az erősítő edzéseket is. Az egyik leggyakoribb hiba, amelyet a betegek elkövetnek, az, hogy nem emelnek súlyt, mert attól félnek, hogy „ömleszteni fogják” - mondja Dr. Septimus. Valójában az egyik legfontosabb dolog, amit tehetsz az anyagcseréd fenntartása érdekében, a súlyemelés és az izomtömeg fenntartása.
Fontos továbbá elkerülni azokat az ételeket, amelyekről ismert, hogy csökkentik az anyagcserét, ha a gyógyszeres kezelés miatt súlygyarapodást tapasztal. Korlátozza a finomított és feldolgozott ételeket, beleértve a cukrot és a feldolgozott szénhidrátokat.
Beszéljen orvosával
Soha ne hagyja abba a gyógyszert anélkül, hogy beszélne orvosával, mivel ennek jelentős egészségügyi következményei lehetnek. Még akkor is létezhetnek ésszerű alternatívák, ha gyógyszerre van szüksége egy adott állapotra, vagy a gyógyszeres kezelésből származó súlygyarapodás ellensúlyozására, így a gyanított gyógyszeres súlygyarapodás legalacsonyabb szintjére a saját egészségügyi szószólójaként és kérdések feltevésével kerülhet.











